Friday, March 23, 2012

TIPS & NASIHAT PERJALANAN (KEPERLUAN KHAS1)


Perjalanan Bersama Kanak-Kanak

Perjalanan bersama kanak-kanak boleh menjadi menarik dan menyeronokkan bagi semua pihak yang terlibat. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mengingatkan bahawa kanak-kanak mempunyai keperluan khas, dan perjalanan kadangkala boleh menjadi sukar untuk si cilik. Berikut adalah beberapa petua bagi menyediakan suatu pengalaman menyenangkan untuk semua:

1. Mengambil beberapa alatan permainan dengan anda. Kuncinya adalah mainan bagi setiap jam perjalanan. Mainan baru lebih disukai mereka daripada yang lama kerana ia menarik perhatian kanak-kanak daripada mainan lama yang sudah menjadi mainan kebiasaannya.

2. Sentiasa membawa makanan ringan dan minuman dengan anda. Barangan bukan mudah rosak seperti biskut, keju, dan buah-buahan keras adalah baik. Penerbangan tertangguh dan makanan dari syarikat penerbangan yang bukan kebiasaannya boleh meninggalkan anak anda lapar dan mudah tersinggung.

3. Membawa pakaian tukar untuk bayi dan diri anda. Masalah tumpahan kotoran dan kebocoran akan kurang jika anda mempunyai set tambahan pakaian bersama anda.

4. Cuba untuk membuat perjalanan panjang pada waktu malam. Terdapat peluang yang lebih baik bahawa anak anda akan tidur sepanjang perjalanan dalam keadaan segar dan rehat apabila bangun semula ketika menuju destinasi anda.

5. Periksa kerusi tambahan sebelum anda berlepas. Biasanya syarikat penerbangan akan memenuhi permintaan anda untuk kerusi tambahan anak anda jika ada.

6. Bawa tempat duduk kanak-kanak bersama anda sekiranya perjalanan anda adalah menaiki kereta. Hal ini bukan sahaja pengaturan tempat duduk yang lebih selamat untuk anak anda, tetapi juga membantu menyediakan persekitaran biasa dan meminimumkan ketegangan membawa kanak-kanak di atas riba anda sewaktu keseluruhan perjalanan.

7. Memesan makanan khusus untuk anak sewaktu anda menempah tiket anda. Hidangan ini dipek khas bagi kanak-kanak untuk menarik perhatian mereka dan biasanya kualiti lebih baik daripada makanan syarikat penerbangan biasa.

8. Membawa pil kunyah Dramamine. Ia akan membantu anak anda bagi mengatasi mabuk.

0 comments:

Post a Comment