Thursday, March 22, 2012

TIPS & NASIHAT PERJALANAN (KEWANGAN2)


Sebelum Anda Pergi - Senarai Semak Kewangan

Berikut adalah beberapa petua mudah bagi memastikan anda tidak tersangkut jauh dari rumah tanpa duit:

1. Pastikan anda mempunyai wang yang cukup meliputi ketika di waktu kecemasan. Sentiasa sertakan wang tambahan di dalam bajet anda untuk situasi yang tidak diduga.

2. Sentiasa mengambil cek kembara. Ia lebih selamat mempunyai cek kembara daripada membawa sejumlah besar wang tunai. Pastikan tidak menanda tangan balas cek sehingga saat digunakan.


3. Menyimpan rekod berasingan nombor cek kembara anda. Sentiasa meninggalkan sesalinan nombor cek anda dengan orang yang anda percayai sekiranya semua rekod anda hilang atau dicuri.

4. Membawa money belt untuk dipakai di bawah pakaian anda bagi melindungi wang, pasport, tiket penerbangan dan kertas kerja penting yang lain.

5. Semak tarikh luput kad kredit anda sebelum anda berlepas. Anda tidak mahukan diri anda bersama dengan kad yang tidak boleh digunakan akibat tamat tempoh semasa lawatan anda.

6. Jejak secara berhati-hati terhadap had perbelanjaan anda. Di sesetengah negara, anda boleh ditangkap kerana melebihi had anda.

7. Membuat rekod berasingan terhadap nombor kad kredit anda. Jika kad anda hilang atau dicuri, ia akan lebih mudah untuk dilaporkan. Bagi perjalanan luar negara, jangan lupa untuk mengambil nombor untuk kumpulan panggilan kerana nombor bebas tol boleh didapati hanya di negara yang mengeluarkannya.
 
8. Pastikan untuk memaklumkan kepada syarikat kad kredit anda bahawa anda merancang perjalanan. Beberapa syarikat kad kredit sangat teliti boleh membatalkan atau menggantung kad secara tiba-tiba apabila mula menerima penggunaan berat di lokasi yang berbeza.

0 comments:

Post a Comment