Thursday, March 22, 2012

TIPS & NASIHAT PERJALANAN (KESIHATAN1)


Sebelum Anda Pergi – Periksa Kesihatan Dahulu

1. Membenarkan sekurang-kurangnya sebulan untuk penyediaan kesihatan yang mencukupi sebelum berlepas bagi perjalanan antarabangsa atau tempatan. Kadangkala, ia mungkin mengambil masa 2-3 bulan untuk memastikan bahawa semua pemvaksinan yang disyorkan dan diperlukan diberi dalam turutan yang betul. Imunisasi terhadap Hepatitis A, sebagai contoh mengambil masa 6 bulan sebelum perlindungan penuh turut diberikan.

2. Semak keperluan imunisasi negara yang anda lawati. Negara-negara tertentu mungkin memerlukan vaksinasi terhadap beberapa penyakit sebelum anda dibenarkan masuk atau sebelum anda dibenarkan pulang ke rumah atau negara anda.

3. Rujuk kepada doktor anda sebelum anda memulakan sebarang perjalanan. Doktor anda mungkin dapat menetapkan dos rawatan perubatan tambahan dan memberikan anda beberapa tips untuk mengekalkan kesihatan anda.

4. Membeli dan membungkus semua bekalan ubat-ubatan yang kerap anda ambil. Pastikan bekalan anda mencukupi ketika keseluruhan perjalanan, termasuklah sebarang kelewatan yang tidak dijangka. Pastikan anda tahu nama generik ubat yang anda ambil kerana jenama berbeza di seluruh dunia.

5. Membawa bekalan perubatan anda dalam bagasi tangan anda. Dengan cara ini, jika anda diasingkan daripada bagasi yang telah didaftarkan, kesihatan anda tidak akan berada dalam risiko merbahaya.

6. Jika anda tidak membawa anak-anak bersama, pastikan anda tinggalkan borang persetujuan rawatan kecemasan yang telah ditandatangani pada fail dengan hospital anda.

7. Semak liputan insurans anda sebelum anda meninggalkan negara. Kebanyakan polisi insurans tidak meliputi perbelanjaan perubatan yang berlaku di luar negara dan perbelanjaan perubatan mungkin terlampau tinggi bagi pelancong tanpa insurans. Sila sahkan perlindungan anda dan / atau mendapatkan insurans tambahan untuk melindungi anda semasa lawatan anda.

8. Membawa beberapa bentuk pengenalan yang menyatakan masalah perubatan khas atau keperluan anda. Gelang tangan pengenalan atau tag logam pada rantai bagi menyatakan alahan anda terhadap ubat-ubatan tertentu atau hakikatnya bahawa anda adalah pesakit kencing manis atau epilepsi adalah satu contoh pengenalan yang perlu dipakai pada setiap masa.

9. Membawa salinan preskripsi bersama anda. Jika anda memakai cermin mata, kanta lekap atau mengambil apa-apa jenis ubat khas, ia adalah idea yang baik untuk membawa preskripsi anda sekiranya anda memerlukan penggantian.

10. Dapatkan pemeriksaan pergigian sebelum anda meneruskan kembara panjang. Pemeriksaan pergigian sejurus sebelum anda mengembara menghalang risiko rawatan menyakitkan dan mahal di luar negara.

11. Sentiasa membawa salinan rekod kesihatan anda. Situasi yakni rawatan perubatan adalah diperlukan, rekod perubatan anda boleh membantu menentukan rawatan yang terbaik.

12. Tinggalkan maklumat perubatan anda dengan seseorang yang bersedia mengakses dalam situasi kes kecemasan. Hubungan kecemasan anda juga perlu mempunyai segala maklumat perubatan anda sekiranya berlaku kecemasan perubatan.

0 comments:

Post a Comment