Thursday, March 22, 2012

TIPS & NASIHAT PERJALANAN (PENGINAPAN2)


Tips Hotel & Nasihat Keselamatan

Jika anda merancang untuk tinggal di hotel tertentu untuk jangka masa panjang, rundinglah kadar harga terbaik dengan kakitangan jualan hotel. Biasanya anda boleh mendapatkan kadar harga yang lebih baik daripada kadar tetap "korporat".

Jika anda bekerja di dalam bilik hotel anda, mintalah bilik yang jauh dari kawasan kolam awam hotel. Jika tidak, anda akan mengakhiri urusan dengan menangani semua kebisingan di situ. (Tiada privacy)


Jika anda mempunyai tempahan yang telah disahkan tetapi hotel telah terlebih tempahan, anda perlu meminta panggilan telefon jarak jauh percuma untuk memberitahu pejabat anda atau keluarga, pengangkutan percuma ke hotel setara yang berdekatan, dan malam pertama di hotel setara yang berdekatan. Anda juga boleh meminta untuk menaik taraf sijil secara percuma atau baucar hujung minggu percuma.

Beberapa langkah keselamatan asas perlu diambil kira ketika anda berada di dalam bilik hotel kerana dapat meningkatkan kemungkinan bahawa perjalanan anda seterusnya akan selamat tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini. Baca dengan teliti langkah berikut dan membuat nota tips ini sebelum perjalanan anda yang seterusnya.

1.Mengesan kesemua pintu keluar kebakaran, lif dan telefon awam.

2.Sentiasa pastikan pintu ditutup dan dikunci apabila anda berada di dalam bilik.

3.Jangan sekali-kali membuka pintu anda tanpa terlebih dahulu mengetahui siapakah yang berada di sebalik pintu.

4.Memanggil front desk untuk mengesahkan penghantaran di luar jangkaan, perkhidmatan bilik, atau pembaikan bilik.

5.Meletakkan semua barang berharga anda kepada pihak hotel dan dapatkan resit bertulis mengenai barangan yang anda simpan. Pastikan pengesahan bahawa insurans hotel akan meliputi barangan anda sekiranya dicuri.

6.Meninggalkan televisyen atau radio terpasang apabila anda keluar dari bilik.

7.Jangan letakkan tag "memerlukan perkhidmatan pembantu hotel" (sekiranya ada) pada pintu anda. Ia mengisyaratkan yang anda keluar dari bilik itu.
 
8.Jika anda kehilangan atau tercicir kunci anda, laporkan segera kepada front desk.

0 comments:

Post a Comment