Tips Hotel & Nasihat
Keselamatan
Jika anda merancang untuk
tinggal di hotel tertentu untuk jangka masa panjang, rundinglah kadar harga
terbaik dengan kakitangan jualan hotel. Biasanya anda boleh mendapatkan kadar
harga yang lebih baik daripada kadar tetap "korporat".
Jika anda bekerja di dalam
bilik hotel anda, mintalah bilik yang jauh dari kawasan kolam awam hotel. Jika
tidak, anda akan mengakhiri urusan dengan menangani semua kebisingan di situ.
(Tiada privacy)
Jika anda mempunyai tempahan
yang telah disahkan tetapi hotel telah terlebih tempahan, anda perlu meminta
panggilan telefon jarak jauh percuma untuk memberitahu pejabat anda atau
keluarga, pengangkutan percuma ke hotel setara yang berdekatan, dan malam
pertama di hotel setara yang berdekatan. Anda juga boleh meminta untuk menaik
taraf sijil secara percuma atau baucar hujung minggu percuma.
Beberapa langkah keselamatan
asas perlu diambil kira ketika anda berada di dalam bilik hotel kerana dapat
meningkatkan kemungkinan bahawa perjalanan anda seterusnya akan selamat tanpa
sebarang kejadian yang tidak diingini. Baca dengan teliti langkah berikut dan
membuat nota tips ini sebelum perjalanan anda yang seterusnya.
1.Mengesan kesemua pintu
keluar kebakaran, lif dan telefon awam.
2.Sentiasa pastikan pintu
ditutup dan dikunci apabila anda berada di dalam bilik.
3.Jangan sekali-kali membuka
pintu anda tanpa terlebih dahulu mengetahui siapakah yang berada di sebalik
pintu.
4.Memanggil front desk untuk mengesahkan
penghantaran di luar jangkaan, perkhidmatan bilik, atau pembaikan bilik.
5.Meletakkan semua barang
berharga anda kepada pihak hotel dan dapatkan resit bertulis mengenai barangan yang
anda simpan. Pastikan pengesahan bahawa insurans hotel akan meliputi barangan
anda sekiranya dicuri.
6.Meninggalkan televisyen
atau radio terpasang apabila anda keluar dari bilik.
7.Jangan letakkan tag
"memerlukan perkhidmatan pembantu hotel" (sekiranya ada) pada pintu
anda. Ia mengisyaratkan yang anda keluar dari bilik itu.
8.Jika anda kehilangan atau tercicir kunci anda, laporkan segera kepada front desk.
0 comments:
Post a Comment