Thursday, March 22, 2012

TIPS & NASIHAT PERJALANAN (PENGINAPAN1)


Sebelum Anda Pergi - Senarai Semak Hotel

Sebelum anda berlepas untuk menikmati percutian atau perjalanan perniagaan anda, umumnya adalah penting untuk menjamin penginapan anda terlebih dahulu seperti kebanyakan bandar-bandar utama di seluruh dunia, tempahan penginapan perlu dipercepatkan. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu anda fikir sebelum pergi:

1.Sentiasa menempah terlebih dahulu. Hal ini membolehkan anda untuk mendapatkan kadar harga terbaik dan pastinya anda tidak akan mengakhiri destinasi anda dengan tiada tempat tinggal.

2.Semasa membuat tempahan, dapatkan maklumat sebanyak mungkin mengenai kemudahan di premis tersebut. Pastikan semua kemudahan yang anda perlukan disertakan sekali dan memeriksa sekiranya terdapat acara-acara diadakan yang mungkin bercanggah dengan keperluan anda. Contohnya, adakah terdapat sebarang aktiviti seperti konvensyen besar-besaran di hotel yang boleh menjejaskan rancangan anda?


3.Sentiasa berwaspada bahawa jika anda melakukan perjalanan dalam waktu cuti, kebanyakan hotel mempunyai dasar pembatalan yang lebih ketat dan tidak menunjukkan dasarnya. Apabila membuat perjalanan semasa waktu puncak, kebiasaannya ia adalah terbaik sudah tentu menjadi pelan nyata anda sebelum membuat tempahan.

4.Bertanya terlebih dahulu jenis bilik yang anda mahukan; luas pemandangan, teres, dan banyak sinaran cahaya matahari? Dengan cara ini anda tentunya tidak akan terperangkap dengan bilik yang begitu kecil. Selain itu, adakah anda memerlukan bilik yang melarang aktiviti merokok atau anda inginkan sebuah bilik dengan pusaran air? Adakah anda memerlukan kemudahan perniagaan? Sentiasa meminta pengesahan dari bilik yang telah anda pilih dan kadar harga yang diterbitkan.

5.Pastikan anda mengetahui dasar pembatalan hotel. Apabila membuat tempahan dengan kad kredit, sentiasa berwaspada bahawa jika anda tidak mematuhi dasar hotel dan memerlukan pembatalan, kad anda boleh dikenakan bayaran.

0 comments:

Post a Comment