Thursday, March 22, 2012

TIPS & NASIHAT PERJALANAN (KEWANGAN1)


Menyimpan Wang Anda Dengan Selamat

Terdapat beberapa perkara tertentu untuk merosakkan percutian atau perniagaan yakni kehilangan wang anda. Berikut adalah enam perkara logik yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan nasib malang kehilangan wang.

1. Membawa sebanyak wang yang hanya anda perlukan untuk hari tersebut. Tinggalkan yang lain di dalam simpanan hotel atau tempat lain yang agak selamat.

2. Jika anda perlu membawa sejumlah wang yang banyak, minta pasangan anda atau rakan untuk membawa sebahagiannya untuk anda. Kemungkinan bahawa kesusahan yang akan menimpa kamu berdua adalah jauh lebih rendah.


3. Gunakan money belt atau poket dalam yang selamat. Carilah money belt yang boleh dipakai dengan selesa untuk jangka masa yang panjang dan boleh diakses dengan mudah dan tidak menarik perhatian orang lain. Jika anda sedang menggunakan poket dalam, bukaan itu perlu ditutup dengan selamat.

4. Jangan menukar wang di lapangan terbang. Kebanyakan pelancong terkejut apabila mengetahui bahawa kadar pertukaran mata wang terburuk seringkali berlaku di kaunter lapangan terbang; juga, perkara ini berlaku yakni penipu seringkali berkeliaran mencari pelancong yang tidak menyangka penipuannya.

5. Apabila membayar untuk sesuatu, terutamanya di kawasan terbuka atau di pasar, sentiasa membayar menggunakan simpanan wang yang dikeluarkan dari poket depan anda secara sembunyi, jangan mengeluarkan sejumlah besar wang tunai untuk dilihat oleh orang lain.
 
6. Apabila berada di negara asing, jangan menukar wang dengan seseorang yang mendekati anda di jalan raya atau pertukaran di pasaran gelap. Bagi mengelakkan penipuan, sentiasalah menggunakan pertukaran mata wang bereputasi baik seperti di bank, pengurup wang berlesen atau hotel.

0 comments:

Post a Comment